ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIREZielona energia
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.





Offshore, a sprawa Polska
28.11.2017r. 13:11

Maciej Szambelańczyk, radca prawny, partner w WKB Wierciński Kwieciński Baehr
Zasadniczym celem prac Parlamentarnego Zespołu do spraw Morskiej Energetyki Wiatrowej, który rozpoczął swoje prace w dniu 22 listopada br,. jest analiza możliwości i perspektyw dla rozwoju energetyki offshore w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem potencjalnych korzyści dla krajowego przemysłu, przedsiębiorców i pracowników.
Dynamika prac i strategia działań Zespołu na najbliższe miesiące zależeć będzie od samych parlamentarzystów. Niemniej, już na pierwszym posiedzeniu wskazano na szereg zagadnień, które będą wyznaczać kierunek dalszych prac. Z całą pewnością przedmiotem prac Zespołu będzie analiza uwarunkowań technicznych związanych z integracją energii z morskich farm wiatrowych w Krajowym Systemie Elektroenergetycznym. Istotne będzie również wypracowanie strategii odnoszącej się do umiejscowienia energii z morskich farm wiatrowych w tzw. miksie energetycznym Polski.

Natomiast niewątpliwie jednym z kluczowych elementów prac Zespołu będzie analiza niezbędnych zmian w prawie związanych z budową morskich farm wiatrowych, szczególnie w obszarze wsparcia. W obecnym otoczeniu regulacyjnym (ustawa o odnawialnych źródłach energii) morska energetyka wiatrowa nie cieszy się szczególnymi, odrębnymi względami. Dla tej technologii wyznacza się jedynie odrębną cenę referencyjną; ustawa przewiduje też odrębne terminy budowy i uruchomienia instalacji po wygranej aukcji. Niemniej, dla farm wiatrowych offshore nie został wyodrębniony osobny koszyk aukcyjny. Z kolei projektowana "duża" nowelizacja do ustawy o OZE zakłada umieszczenie w jednym koszyku aukcyjnym zarówno farm wiatrowych na morzu, jak i geotermii oraz hydroenergii. Tymczasem wydaje się, iż tak złożone przedsięwzięcie gospodarcze może wymagać szczególnego, odrębnego podejścia, tym bardziej, że z uwagi na ograniczoną liczbę lokalizacji oraz różny stopień zaawansowania projektów trudno zakładać, aby w jednej aukcji wystartowały równolegle więcej niż 1-2 projekty offshore. W analizie modelu wsparcia dla morskiej energetyki wiatrowej niewątpliwie będzie konieczne uwzględnienie ograniczeń dla dozwolonej pomocy publicznej na rynku europejskim. Dość powiedzieć, że zgodnie z Wytycznymi w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska i cele związane z energią w latach 2014-2020, indywidualnej notyfikacji do Komisji, na mocy art. 107 ust. 3 Traktatu, podlega pomoc operacyjna dla instalacji oze przekraczających 250 MW, jeżeli pomoc ta nie jest przyznawana w drodze procedury przetargowej zgodnej z zasadami konkurencji. W przypadku farm wiatrowych na morzu z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że ten pułap mocy zainstalowanej zostanie przekroczony.

Z punktu widzenia celów pracy Komisji kluczowym elementem analiz prawnych będzie z całą pewnością kwestia możliwości wplecenia w polski system wsparcia weryfikacji tzw. 'local content', czyli elementu, który roboczo można określić oceną krajowego łańcucha dostaw albo lokalnych zasobów produkcyjnych w toku realizacji inwestycji. Innymi słowy istotne będzie takie skonstruowanie otoczenia prawnego, aby w jak największym stopniu budowa farm wiatrowych na morzu stanowiła impuls dla rozwoju polskiej gospodarki. Oczywiście kwestia ta wymagać będzie uwzględnienia prawodawstwa unijnego. Należy jednak zauważyć, iż ramy prawne takich państw jak Niemcy, Francja czy Wielka Brytania zawierają już elementy weryfikacji 'local content' na różnych etapach procesu inwestycyjnego. Patrząc na przykład brytyjski i francuski można wyróżnić dwa odmienne podejścia. W przypadku Wielkiej Brytanii weryfikacja łańcucha dostaw następuje na etapie wstępnym, jako element prekwalifikacji do wsparcia (aukcji). Z kolei w przypadku Francji ocena lokalnego łańcucha dostaw stanowi jeden z kryteriów w samym procesie wyboru projektu do wsparcia. To, który z tych modeli będzie ewentualnie bazą do dalszych prac Zespołu trudno na obecnym etapie przewidzieć, tym bardziej, że z deklaracji posłów wynikała wola wypracowania własnego modelu, najbardziej przystosowanego do polskich uwarunkowań lokalnych.

DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie




cire
©2002-2018
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE